Preview

Business Strategies

Advanced search

OPTIMIZATION OF KNOWLEDGE AND INFORMATION EXCHANGE IN RESEARCH ON PERFORMANCE OF QUALITY MANAGEMENT SYSTEM

https://doi.org/10.17747/2311-7184-2019-8-03-06

Abstract

Knowledge management is an independent branch of knowledge closely related to the quality management, and such relationship is reflected in the requirements for establishing, implementing and improving the accessibility of knowledge, as we as for assessing the level of knowledge set in the latest version of ISO 9001. Updating of ISO 9001 encourages organizations to optimize the exchange of information and knowledge to form and develop critical competences of organization, including for evaluation of the performance of the quality management system. Such optimization can be achieved by means of analytical study on scientific knowledge systems and simulation of interrelationship between the processes of monitoring, evaluation and sharing of knowledge, and their role in the formation of various competences. The paper offers a model of interrelationship between the knowledge evaluation and management to improve the important ability of organization to profit from the lessons of the past.

About the Author

Yu. Yu. Komarovskaya
St.Petersburg University of Economics, St. Petersburg
Russian Federation
Ph.D. student of St.Petersburg University of Economics, St. Petersburg


References

1. Анненков И.С., Нижегородцев Р.М. Управление знаниями в современной компании: стратегии, структуры, технологии. Киров: Аверс, 2013.

2. Ахметова С.Г. Современные информационные технологии в управлении знаниями. Пермь: Изд-во ПНИПУ, 2013.

3. Волкодавова Е.В., Погорелова Е.В. Управление знаниями в организации. Самара: Изд-во СамНЦ РАН, 2012.

4. Волкодавова Е.В., Погорелова Е.В. Методология целевого управления знаниями в организации. Самара: Изд-во СамНЦ РАН, 2011.

5. Инновационное развитие: экономика, интеллектуальные ресурсы, управление знаниями. М.: ИНФРА-М, 2013.

6. Кельчевская Н.Р. Стратегии управления знаниями и интеллектуальным капиталом под влиянием неформальной организации. М.: Креативная экономика, 2018.

7. Ковылин, Д.М., Ковылина Л.Л. Организационный механизм управления знаниями. Таганрог: РГСУ, Изд-во А.Н. Ступина, 2012.

8. Комарова А.В. Формирование системы проектно-ориентированного управления знаниями. М.: Креативная экономика, 2012.

9. Комарова А.В. Проектно-ориентированное управление знаниями в нефтегазовых компаниях: монография. М.: Издательский центр РГУ нефти и газа имени И.М. Губкина, 2011.

10. Лупанов В. Н. Социальные технологии управления знаниями в сетевых педагогических сообществах. СПб: СПбГИЭУ, 2012.

11. Маринко Г.И. Современные модели и школы в управлении знанием // Вестник Московского государственного университета. Серия 21. Управление (государство и общество). 2004. № 2. С. 45–65.

12. Мильнер Б.З. Концепция управления знаниями в современных организациях // Российский журнал менеджмента. 2003. № 1. С. 57–76.

13. Молодчик М.А. Организационно-мотивационные механизмы управления знаниями: теория и практика российских компаний. Пермь: Изд-во ПНИПУ, 2017.

14. Пинчук Т. А. Методы и способы применения мониторинга эффективности деятельности предприятия на основе ССП // Организатор производства. 2014. № 2. С. 54–64.

15. Погорелова Е.В. Интеграционно-целевая методология управления знаниями. Самара: Изд-во СамГУ, 2010.

16. Семенов А.В., Салихов Б.В., Салихов И.С. Инновационные аспекты управления знаниями. М.: Дашков и К, 2013.

17. Управление знаниями: хрестоматия. СПб.: Изд-во «Высшая школа менеджмента», 2010.

18. Щенникова Е. С. Управление знаниями в инновационной системе бизнес-образования менеджеров. Жуковский: МИМ ЛИНК, 2013.

19. Despres, C., Chauvel, D. 2000. A Thematic Analysis of the Thinking in Knowledge Management. In Charles Despres & Daniele Chauvel (Eds.), Knowledge Horizons: The Present and the Promise of Knowledge Management. Butterworth-Heinemann.


Review

For citations:


Komarovskaya Yu.Yu. OPTIMIZATION OF KNOWLEDGE AND INFORMATION EXCHANGE IN RESEARCH ON PERFORMANCE OF QUALITY MANAGEMENT SYSTEM. Business Strategies. 2019;(8):03-06. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2311-7184-2019-8-03-06

Views: 563


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-7184 (Online)