Preview

Business Strategies

Advanced search

Socio-economic effect of development of education system and labor market of professional personnel

https://doi.org/10.17747/2311-7184-2020-2-39-44

Abstract

This article analyzes the education system and the labor market of professional personnel, as well as the socio-economic effects that can be obtained from their sustainable development. The scheme of interaction between the education system and the labor market was investigated, the importance of labor for the modern economy was determined. Based on studies of the principles and mechanisms of the interaction of the labor market with the educational environment, the problems of network interaction of labor entities with authorities were considered and the use of a project to increase their effectiveness at the regional level was proposed.

About the Authors

A. I. Rokov
ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный экономический университет»
Russian Federation


K. A. Ledovskaya
ГУМРФ им. адмирала Макарова
Russian Federation


References

1. Андросова И.В. Специфика образовательных услуг в системе общественных отношений // Молодой ученый. 2014. № 4. С. 458–461.

2. Борисенко М.В. Рынок рабочей силы как результат взаимодействия рынка образовательных услуг и рынка труда // Вестник Института экономических исследований. 2017. № 4 (8).

3. Бухтаяров А.А. Формирование механизма взаимодействия рынков труда и образовательных услуг // Фундаментальные исследования. 2008. № 7. С. 112–113.

4. Дмитриев Н.Д. Актуальные проблемы и перспективы развития института прав интеллектуальной собственности в Российской Федерации // Частное право в эволюционирующем обществе: традиции и новации. – Курск: Юго-Западный государственный университет, 2019. С. 324–327.

5. Дмитриев Н.Д. Оценка интеллектуального капитала организации с помощью выявления его экономического потенциала // Технологическая перспектива: новые рынки и точки экономического роста. – СПб: Издательство «Астерион». 2018. С. 627–634.

6. Дмитриев Н.Д. Оценка интеллектуального капитала организации с помощью выявления его экономического потенциала // Экономика и управление: сборник научных трудов СПбГЭУ. – Санкт-Петербург. 2018. С. 115–123.

7. Дмитриев Н.Д. Проблемы повышения производительности труда в Российской Федерации в условиях кризиса // Проблемы экономического роста и устойчивого развития территорий. – Вологда. 2019. С. 111–115.

8. Дубаневич Л.Э. Рынок труда и рынок образовательных услуг: проблемы взаимодействия // Материалы Международной научно-практической конференции «Проблемы и перспективы развития современной науки: экономика, психология и право». 2014. С. 142–145.

9. Жильцов С.А., Антонова А.Е., Пономарева Е.А., Романов А.А., Украинцев С.Д. Роль управления проектами в цифровой экономике // Экономика и предпринимательство. 2019. № 7 (108). С. 688–693.

10. Перевозчикова Н.А., Василенко Т.Д. Концептуальные основы механизма взаимодействия рынка труда и рынка образовательных услуг // Вестник Института экономических исследований. 2018. № 1 (9).

11. Роков А.И., Бакина Е.С., Ледовская К А. Инвестиции в человеческий капитал как фактор успешного развития организаций и общества в эпоху цифровой экономики // Стратегии бизнеса. 2020. № 1. С. 27–30.

12. Судакова Н.Е. Философия культуры в контексте глобализации: коммуникация как путь к самоидентификации личности в культуре и образовании // Вызовы глобального мира. Вестник ИМТП. 2015. № 2 (6). С. 91–95.

13. Тяглов С.Г., Змияк С.С. Управление качеством подготовки квалифицированных работников как ключевая проблема взаимодействия рынка труда и рынка образовательных услуг // JER. 2015. № 2.

14. Цыренова В.Б., Литвинова Ж.Б. Педагогические ориентиры социальной работы в системе образования // Материалы VIII Международной научно-практической конференции «Формы и методы социальной работы в различных сферах жизнедеятельности». 2019. С. 268–269.

15. Basarovskiy O.A., Dmitriev N.D., Ways to improve interbudgetary relations in the Russian Federation // Modern Science. – М.: «Институт стратегических исследований». 2019. № 4-1. С. 71–73.

16. European tertiary education register (ETER). Database of higher education. European Commission. 2018. URL: https://www.eter-project.com/#/home (дата обращения: 22.12.2019).

17. Gladilina I., Yumashev A.V., Avdeeva T.I., Fatkullina A.A., & Gafiyatullina E.A. Psychological and pedagogical aspects of increasing the educational process efficiency in a university for specialists in the field of physical education and sport. Espacios, 2018, 39(21).

18. Kromydas T. Rethinking higher education and its relationship with social inequalities: Past knowledge, present state and future potential // Palgrave communications. 2017. Vol. 3. № 1. URL: https://www.nature.com/articles/s41599-017-0001-8 (дата обращения: 22.12.2019).

19. Wolff R., Barsamian D. Occupy the economy: Challenging capitalism. San Francisco: City lights publishers. 2012. 190 p.


Review

For citations:


Rokov A.I., Ledovskaya K.A. Socio-economic effect of development of education system and labor market of professional personnel. Business Strategies. 2020;8(2):39-44. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2311-7184-2020-2-39-44

Views: 704


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-7184 (Online)