IMPLEMENTATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE TECHNOLOGY IN BUSINESS: ETHICAL ASPECTS
https://doi.org/10.17747/2311-7184-2022-4-90-93
Abstract
Тhe work carried out a study of the possibilities and areas of implementation of artificial intelligence. The directions of development in business with the use of artificial intelligence technologies are determined. The absence of dependence between the costs of development and implementation of artificial intelligence technologies and the size of the expected profit has been revealed. Along with the technological and managerial problems of introducing artificial intelligence technologies, ethical aspects are of great importance: job cuts, confidentiality and impartiality. The work defines the directions for solving ethical problems - the development of standards, legal regulation, the translation of recommendatory codes into the legal field while maintaining the development potential.
About the Authors
N. D. KovalevRussian Federation
Junior project manager, Gazprom Marketing and Trading Limited LLC (Saint Petersburg, Russia)
D. A. Stepanenko
Russian Federation
Cand. sci. (econ.), associate professor, Saint Petersburg State University of Economics (Saint Petersburg, Russia)
References
1. Бездудная А.Г., Трейман М.Г. Бизнес-экосистемы компаний: конкуренция или сотрудничество, развитие цифровых подходов // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2021. № 4(130). С. 129–134.
2. Зарембо В.Е. К вопросу о цифровизации в России // Современный менеджмент: проблемы и перспективы: Сборник статей по итогам XV международной научно-практической конференции, Санкт-Петербург, 23–24 апреля 2020 года. СПб.: СПбГЭУ, 2020. С. 521–526.
3. Малышкин А.В. Интегрирование искусственного интеллекта в общественную жизнь: некоторые этические и правовые проблемы // Вестник Санкт-Петербургского университета. Право. 2019. Т. 10. № 3. С. 444–460. DOI: 10.21638/spbu14.2019.303.
4. Растова Ю.И., Степаненко Д.А. Инновационная активность бизнеса в процессе реализации модели «тройной спирали» Генри Ицковича // Омский научный вестник. Серия: Общество. История. Современность. 2020. Т. 5. № 3. С. 117–121. DOI: 10.25206/2542-0488-2020-5-3-117-121.
5. Салимьянова И.Г., Малюк В.И. Инструменты цифровой экономики как эффективный механизм инновационного развития производственной и непроизводственной сфер деятельности // Инновационная деятельность. 2018. № 3(46). С. 84–91.
6. Салимьянова И.Г., Погорельцев А.С. Цифровая трансформация экономики: анализ трендов в контексте институциональных экономических теорий (часть 2) // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2019. № 1(115). С. 11–17.
7. Степаненко Д.А., Ермолина А.А. Организационная симметричность как инструмент повышения эффективности предприятий, внедряющих инновации // Вестник образования и развития науки Российской академии естественных наук. 2019. № 4. С. 54–57. DOI: 10.26163/RAEN.2019.16.18.013.
8. Кодекс этики в сфере искусственного интеллекта. URL: https://a-ai.ru/wp-content/uploads/2021/10/%D0%9A%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BA%D1%81_%D1%8D%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8_%D0%B2_%D1%81%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5_%D0%98%D0%98_%D1%84%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D0%B9.pdf.
Review
For citations:
Kovalev N.D., Stepanenko D.A. IMPLEMENTATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE TECHNOLOGY IN BUSINESS: ETHICAL ASPECTS. Business Strategies. 2022;10(4):90-93. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2311-7184-2022-4-90-93