Preview

Business Strategies

Advanced search

Use of instruments of category management for increase of productivity of the FMCG companies

https://doi.org/10.17747/2311-7184-2017-12-03-09

Abstract

In work influence of use of instruments of category management on increase of productivity of the FMCG companies is considered. In work bases of category management are studied, and also is shown why the innovative project which has arisen in the world at the end of the XX century and only trying to be fixed in Russia is necessary for successful business as producer, and the retailer. The theoretical analysis of possibility of introduction of the best world practices on the market of Russia is studied. Hypotheses of increase of productivity of activity of the companies as a result of introduction of the innovative project are tested. Prerequisites of the analysis of consumers and demand on the basis of panel data on buyers, and also ABC analysis model which allows to measure quantitatively productivity of business in connection with categorization application are considered.

About the Author

A. Yeremeyeva Еремеева
FGOBOU WAUGH "Financial University under the Government of the Russian Federation"
Russian Federation

The student of the master program "Management of Innovations and Business" of Department of management, FGOBOU WAUGH "Financial University under the Government of the Russian Federation".
Research supervisor – Cand.Econ.Sci., the prof. Linder N. V.



References

1. Арсенова Е. В., Панкова О. Н. (2017). Инструменты коммерциализации инноваций: эмпирическое исследование рынка FMCG // Эффективное Антикризисное Управление. 2017. № 6.

2. Балакирев С. В. (2010) Управление товарным ассортиментом на основе концепции категорийного менеджмента // эл. журнал Менеджмент в России и зарубежом.

3. Балакирев С. В. (2011) Управление товарным ассортиментом // Современная торговля. № 2.

4. Воронов А. А., Муратова, А. Р. (2015) Категорийный менеджмент (управление ассортиментом торговых предприятий) – Краснодар.

5. Данилов И. П., Данилова Т. В. (2005) Бенчмаркинг как основа конкурентоспособного предприятия. // Стандарты и качество, № 1.

6. Канаян Р. Канаян К. (2013) Анализ розничной торговли. Инструменты розничного аналитика // Юнион-стандарт консалтинг. [2013]. URL:http://www.usconsult.ru/b_059.html

7. Кандалинцев В. (2003) Финансовый вес категории // Новости торговли, № 12.

8. Константиниди Х. А. (2012) Анализ факторов формирования конкурентоспособной стратегии развития макрорегиона. Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Экономические науки, Т. 1. № 139.

9. Лепп И. (2014) Стратегии выживания современной розницы, Nielsen Company

10. Левина А. М. Формирование конкурентных преимуществ компаниями высокотехнологичных отраслей: модель и ее основные компоненты // Эффективное Антикризисное Управление. 2017. № 3, с. 88–97.

11. Попенкова Д. К. (2015) Эволюция категорийного менеджмента, Международный научно-исследовательский журнал, № 11 URL: https://research-journal.org/economical/evolyuciya-kategorijnogomenedzhmenta/

12. Погосян А. М. Факторы, влияющие на распространение и принятие инноваций в сфере платежных технологий // Эффективное Антикризисное Управление. 2016. № 3 (96). С. 86–93.

13. Терещенко К. Категорийный менеджмент: от понимания к практике // Мое Дело. — 2005.

14. Трачук А.В. (2013). Формирование инновационной стратегии компании // Управленческие науки. 2013. № 3. С. 16 –25.

15. Трачук А. В., (2012). Инновации как условие долгосрочной устойчивости российской промышленности // стр 8 № 12 (44) 2017 Эффективное Антикризисное Управление. 2012. № 6 (75). С. 66–71.

16. Трачук А., Тарасов И. (2015). Исследование эффективности инновационной деятельности организации на основе процессного подхода // Проблемы теории и практики управления. 2015. № 9. С. 52–61.

17. Трачук А. В., Линдер Н. В. (2016 а). Адаптация российских фирм к изменениям внешней среды: роль инструментов электронного бизнеса // Управленческие науки. 2016. №1. С. 61–73.

18. Трачук А. В., Линдер Н. В. (2017 а) Распространение инструментов электронного бизнеса в России: результаты эмпирического исследования // Российский журнал менеджмента. 2017. Т 15. №1. С. 27–50.

19. Трачук А. В., Линдер Н. В. (2017б). Перспективы применения мобильных платежных сервисов в России: теоретический подход к пониманию факторов распространения // Вестник факультета управления СПбГЭУ. 2017. №1 – 1. С. 322 – 328.

20. Трачук А. В., Линдер Н. В. (2017 в) Инновации и производительность российских промышленных компаний // Инновации. 2017. № 4 (222). С. 53–65.

21. Трачук А. В., Линдер Н. В. (2016б) Методика многофакторной оценки инновационной активности холдингов в промышленности // Научные труды Вольного экономического общества России. 2016. Т. 198 С. 298–308.

22. Трачук А. В., Линдер Н. В., Убейко Н. В. (2017). Формирование динамических бизнес-моделей компаниями электронной коммерции // Управленец. 2017. № 4 (68). С. 61–74.

23. Трачук А. В., Линдер Н. В. (2014). Стратегия формирования устойчивых конкурентных преимуществ инновационно-ориентированными промышленными компаниями // Стратегическое планирование и развитие предприятий: Матер. Пятнадцатого всерос. симпозиума / Под ред. Г. Б. Клейнера. М.: ЦЭМИ РАН, 2014. – С. 181–183.

24. Трачук А. В., Корнилов Г. В. (2013 а). Анализ факторов, влияющих на распространение безналичных платежей на розничном рынке // Финансы: теория и практика. 2013. № 4 (76) с. 6 –19.

25. Трачук А. В., Корнилов Г. В. (2013 б). Динамика процессов внедрения инноваций в области производства банкнот // Деньги и кредит. 2013. № 9 с. 3 –9.

26. Byrne G. // Has Category Management evolved into Cat Man 2.0?

27. Desforges T. // Category Management 3.0 URL: http://www.tobydesforges.com/uncategorized/categorymanagement-3-0/#.VlGb8o78iIc

28. Dr. Russell J. Zwanka, Dr. Brian F. Harris (2016) Category Management Principles

29. Singh J., Blattberg R. Next generation category management. The power of information technology to focus on the consumer – Category Management Inc. and Kellog School of Management northwestern University.


Review

For citations:


 A.Ye. Use of instruments of category management for increase of productivity of the FMCG companies. Business Strategies. 2017;(12):03-09. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2311-7184-2017-12-03-09

Views: 546


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-7184 (Online)