Features of formation and development of competitiveness of the Russian industrial companies of petrochemical branch
https://doi.org/10.17747/2311-7184-2017-12-10-18
Abstract
In work features of formation and development of competitiveness of the Russian industrial companies of petrochemical branch are considered. As object of researches the JSC SKTB Katalizator company – the leader on production and export of catalysts in Russia, working at the Russian and international market is chosen over 15 years. On the example of the company with use the case method is tested a hypothesis that the most perspective model of formation of competitive advantages of the modern Russian petrochemical enterprise is the model focused on increase of competitiveness of products. Use of this model will allow the enterprises of branch to increase efficiency of the activity in the world market or successfully to enter the world market. Other tested hypothesis is that in the conditions of the state strategy of import substitution the enterprises of this branch have considerable opportunities for increase of efficiency of the activity and competitiveness of products in the Russian market that can give incentive for the subsequent exit to a foreign market.
About the Author
S. A. MikhaylovRussian Federation
The undergraduate of Department of management of Financial University under the Government of the Russian Federation, гр. UIP2-1M, research associate of JSC RN-TsIR
References
1. Трачук А. В., Линдер Н. В. Инновации и производительность российских промышленных компаний // Инновации. 2017. № 4 (222). С. 53–65.
2. Гавриленков Е., Струченевский А. От инноваций – к импортозамещению // Эффективное Антикризисное Управление. 2014. № 5. С. 36–41.
3. Левина А. М. Формирование конкурентных преимуществ компаниями высокотехнологичных отраслей: модель и ее основные компоненты // Эффективное Антикризисное Управление. 2017. № 3. С 88–97.
4. Трачук А. В., Линдер Н. В. Взаимодействие со стейкхолдерами как фактор достижения стратегических целей компании: эмпирическое исследование на примере ФГУП «Гознак» // Менеджмент и бизнес-администрирование. 2016. № 1. С. 109–123.
5. Трачук А. В. Формирование инновационной стратегии компании // Управленческие науки. 2013. № 3. С. 16–25.
6. Трачук А. В., Линдер Н. В. Влияние спилловер-эффектов знаний на эффективность компаний обрабатывающей промышленности // Современный менеджмент: проблемы и перспективы: XI международная научно-практическая конференция: сб. статей, 07–08 апреля, 2016 г., г. Санкт-Петербург. – Санкт-Петербург: издательство Санкт-Петербургского государственного экономического университета, 2016. С. 261–271.
7. Трачук А. В., Линдер Н. В. Стратегия формирования устойчивых конкурентных преимуществ инновационно-ориентированными промышленными компаниями // Стратегическое планирование и развитие предприятий: Матер. Пятнадцатого всерос. симпозиума / Под ред. Г. Б. Клейнера. М.: ЦЭМИ РАН, 2014. С. 181–183.
8. Постановление Правительства РФ от 15 апреля 2014 г. № 328 «Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие промышленности и повышение ее конкурентоспособности».
9. Трачук А. В. Инновации как условие долгосрочной устойчивости российской промышленности // Эффективное Антикризисное Управление. 2012. № 6 (75). С. 66–71.
10. Трачук А. В., Линдер Н. В. Трансформация бизнес-моделей электронного бизнеса в условиях нестабильной внешней среды // Эффективное Антикризисное Управление. 2015. № 2. С. 58–71.
11. Трачук А. В. Концепция динамических способностей: в поиске микрооснований // Экономическая наука современной России. 2014. № 4(67). С. 39–48.
12. В Трачук А. В., Линдер Н. В. Влияние ограничений ликвидности на вложения промышленных компаний в исследования и разработки и результативность инновационной деятельности // Эффективное Антикризисное Управление. 2016. № 1. С. 80–89.
13. Кузнецов С. Ю. Бизнес-интеллект как инструмент управления инновационным предприятием // Эффективное Антикризисное Управление. 2012. № 4. С. 79–83.
14. Трачук А. В. Акционерное общество «Гознак»: пути развития // Деньги и кредит. 2017. № 1. С. 61–64.
15. Davidsson P., Henreksson M. Institutional determinants of the prevalence of startups and high-growth firms: evidence from Sweden // Small business economics. – 2002. – V. 19, № 2. – P. 81-104.
16. Davidsson P., Steffens P. Growing profitable or growing from profits: putting the horse in front of the cart? // Academy of management best conference paper ent. – 2005. – V. 6, № 4– P. 23-29.
17. Greenaway D., Kneller R. Firm heterogeneity, exporting and foreign direct investment // Economic Journal. – 2007. – V. 117. – P. 134–161.
18. Ito K., Lechevalier S. Why some irms persistently out-perorm others: investigating the interactions between innovation and exporting strategies // Industrial and Corporate Change. – 2010. – V. 19, №. 6. – P. 1997–2039.
19. Трачук А. В., Линдер Н. В. Инновации и производительность: эмпирическое исследование факторов, препятствующих росту методом продольного анализа // Управленческие науки. 2017. Т.7. № 3. С. 43–58.
20. Приказ Министерства энергетики РФ от 31.03.2015 г. № 210 «Об утверждении Плана мероприятий по импортозамещению в нефтеперерабатывающей и нефтехимической отраслях промышленности РФ».
Review
For citations:
Mikhaylov S.A. Features of formation and development of competitiveness of the Russian industrial companies of petrochemical branch. Business Strategies. 2017;(12):10-18. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2311-7184-2017-12-10-18