Preview

Business Strategies

Advanced search

IMPROVEMENT OF THE INSTITUTION OF AN AUTHORIZED ECONOMIC OPERATOR IN THE RUSSIAN FEDERATION

https://doi.org/10.17747/2311-7184-2022-1-8-12

Abstract

The article discusses the modern features of the functioning of the institution of an authorized economic operator in the Russian Federation. The main attention is paid to the slow pace of development of this institution, since the majority of Russian companies do not seek to obtain the status of an authorized economic operator. The article developed a set of measures aimed at increasing the attractiveness of the institution of an authorized economic operator in the Russian Federation. As such measures, it is proposed to develop a system of special simplifications for AEOs, improve customs legislation, as well as mutual recognition of the status of AEOs in countries that are not part of the Eurasian Economic Union.

About the Author

M. B. Khudzhatov
Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN University) (Moscow, Russia)
Russian Federation

Cand. sci. (econ.), associate professor



References

1. Аметова А.Р., Стрелкова О.В. Преимущества и недостатки института уполномоченного экономического оператора в ЕАЭС // Вектор экономики. 2019. № 4(34). С. 36.

2. Дмитриев А.В. Развитие Рамочных стандартов безопасности на основе системы SAFETIR в реальном времени и концепции уполномоченной цепи поставок // Технико-технологические проблемы сервиса. 2019. № 4(50). С. 77–82.

3. Зыков А., Соболев К. Развитие института уполномоченного экономического оператора в ЕАЭС // Логистика. 2019. № 1(146). С. 32–34.

4. Костякова Ю.В. Система учета товаров подконтрольных лиц как индикатор открытости для таможенного контроля // Управление экономическими системами: электронный научный журнал. 2019. № 11(129). С. 22.

5. Мозер С.В. Совершенствование института уполномоченного экономического оператора в Евразийском экономическом союзе // Академический вестник Ростовского филиала Российской таможенной академии. 2016. № 2(23). С. 23–27.

6. Петрушевская А.В. Анализ деятельности уполномоченных экономических операторов в Российской Федерации и в государствах – членах Евразийского экономического союза // Colloquium-journal. 2021. № 1–1(88). С. 36–41.

7. Таможенный кодекс Евразийского экономического союза (приложение № 1 к Договору о Таможенном кодексе Евразийского экономического союза) // Консультант Плюс. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_215315/.

8. Федеральный закон от 03.08.2018 № 289-ФЗ «О таможенном регулировании в Российской Федерации и о внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации» // Консультант Плюс. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_304093/.

9. ФТС России. Официальный сайт: https://customs.gov.ru/.

10. Худжатов М.Б. Анализ особенностей обязательной маркировки лекарственных препаратов, ввозимых на территорию Российской Федерации // Маркетинг и логистика. 2020. № 1(27). С. 63–75.

11. Худжатов М.Б. Оценка эффективности деятельности уполномоченного экономического оператора в Евразийском экономическом союзе // Вестник Московского финансово-юридического университета. 2019. № 1. С. 40–48.


Review

For citations:


Khudzhatov M.B. IMPROVEMENT OF THE INSTITUTION OF AN AUTHORIZED ECONOMIC OPERATOR IN THE RUSSIAN FEDERATION. Business Strategies. 2022;10(1):8-12. https://doi.org/10.17747/2311-7184-2022-1-8-12

Views: 785


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-7184 (Online)