TRANSFORMATION OF BRAND MANAGEMENT TASKS IN THE CONTEXT OF EXPANSION OF TRADING PLATFORMS
https://doi.org/10.17747/2311-7184-2023-3-95-98
Abstract
The rapid growth of electronic trading platforms (aggregators and marketplaces) has caused a significant transformation of the market of goods, works and services. At the same time, the new opportunities and amenities that sellers have, as well as the reduction of current costs when using marketplace trading platforms, have a reverse side. Among the emerging problems are the market dictate and the rigid framework of interaction used by these digital platforms, the need to address issues of intellectual property protection, as well as a significant limitation of the possibility of strengthening your own brand and partial loss of communication with end customers. The solution to these problems is possible either by adapting to the hegemony of marketplaces according to the umbrella scheme, which, ultimately, is expressed in the loss of identity, or through the use of an integrated approach in marketing policy that differentiates sales activities.
About the Author
V. I. PleschenkoRussian Federation
Cand. sci. (econ.), Head of the Department of Procurement of Equipment and Basic Materials, “Goznak” JSC (Moscow, Russia). ORCID: 0000-0001-8232-2406.
References
1. 1E-commerce в России растет в том числе благодаря санкциям. URL: https://www.vedomosti.ru/opinion/columns/2022/09/22/941958-e-commerce-rastet-blagodarya-sanktsiyam.
2. Бренды уходят с маркетплейсов. Когда наступит коллапс электронной торговли? URL: https://kontur.ru/articles/6301.
3. Гучмазова К. Как зарегистрировать товарный знак для маркетплейсов. URL: https://www.garant.ru/gardium/guide/kak-zaregistrirovat-tovarnyj-znak-dlya-marketplejsov/.
4. Дюкова О.М. Эволюционное развитие логистики электронной торговли: от интернет-магазинов к маркетплейсам // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2022. № 3. С. 111–115.
5. Как бренду сохранить идентичность на маркетплейсах: 4 совета. URL: https://rb.ru/opinion/identichnost-na-marketplejsah/.
6. Комиссионная торговля через маркетплейсы: особенности, преимущества и учет в 1С. URL: https://buh.ru/articles/documents/135075/.
7. Куликова О.М., Суворова С.Д. Маркетплейс: бизнес-модель современной торговли // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2020. № 6. С. 50–55.
8. Маркетплейсы рвутся вверх: за счет чего выросли обороты крупнейших ретейлеров России. URL: https://www.forbes.ru/biznes/467927-marketplejsy-rvutsa-vverh-za-scet-cego-vyrosli-oboroty-krupnejsih-retejlerov-rossii.
9. Маявлина Н.Ж., Цопа Н.В. Исследование современных тенденций развития сферы услуг на примере рынка e-commerce // Экономика строительства и природопользования. 2021. № 4. С. 115–121.
10. На каком маркетплейсе выгоднее продавать металл: разбираемся в деталях . URL: https://hardhub.ru/articles/analitika/na-kakom-marketpleyse-vygodnee-prodavat-metall/.
11. На чем зарабатывает агрегатор. URL: https://spark.ru/startup/yokl/blog/17336/na-chem-zarabativaet-agregator.
12. Твердохлебова М.Д., Никишкин В.В. Роль маркетплейсов на рынке розничных торговых услуг // Практический маркетинг. 2019. № 6. С. 3–8.
13. Товарные агрегаторы – что это такое и почему они нужны вашему бизнесу. URL: https://www.ekam.ru/blogs/pos/tovarnye-agregatory.
14. ФАС изучит обоснованность введения штрафов со стороны Wildberries. URL: https://ria.ru/20221217/wildberries-1839343247.html.
15. Шендрик П.В. Теоретические особенности функционирования маркетплейсов // Международный научно-исследовательский журнал. 2022. № 10. С. 1–8.
16. Щербачева Л.В. Товарные знаки на товар в маркетплейсах: защита правообладателей // Вестник экономической безопасности. 2021. № 2. С. 58–61.
17. «Яндекс.Маркет» запустил продажи собственного бренда электроники. URL: https://ria.ru/20221220/yandex-1839938775.html.
Review
For citations:
Pleschenko V.I. TRANSFORMATION OF BRAND MANAGEMENT TASKS IN THE CONTEXT OF EXPANSION OF TRADING PLATFORMS. Business Strategies. 2023;11(3):95-98. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2311-7184-2023-3-95-98