Preview

Business Strategies

Advanced search

MODERN ASPECTS OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AS A MEANS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF ENTERPRISES

https://doi.org/10.17747/2311-7184-2020-9-235-239

Abstract

The article examines the vector of modern development of corporate social responsibility of enterprises. With the help of the author's approach, based on a comprehensive analysis, the necessity and importance of introducing the concept of social responsibility into the activities of enterprises is shown, the main directions of UNIDO's international activities, contributing to the development of corporate social responsibility of business, are determined. The scientific novelty and practical value of the article lies in the fact that the author has proposed a modified model of corporate social responsibility of enterprises, built on the basis of the Carroll pyramid.

About the Author

N. N. Trofimova
St. Petersburg State University of Aerospace Instrumentation
Russian Federation

Ph.D., Associate Professor, chair of high-tech production management, St. Petersburg State University of Aerospace Instrumentation



References

1. Черенкова Е.З. Теоретические основы корпоративной социальной ответственности в России // Научные записки молодых исследователей. 2018. № 1. С. 47–50.

2. Романова О.А., Берг Д.Б., Матвеева Я.А. Формирование конкурентных стратегий промышленных предприятий с позиции корпоративной социальной ответственности // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2017. № 6 (54). С. 138–152.

3. Трофимова Н.Н. Ключевые проблемы современного корпоративного управления предприятиями реального сектора экономики // Стратегии бизнеса. 2020. Т. 8. С. 70–74.

4. Авилова М.Г. Корпоративная социальная ответственность в России: тенденции, проблемы, решения // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. Т. 34. С. 1–5.

5. UNIDO’S approach: overcoming the challenges CSR poses on SMEs // https://www.unido.org/our-focus/advancing-economic-competitiveness/competitive-trade-capacities-and-corporate-responsibility/corporate-social-responsibility-market-integration/unidos-approach (дата обращения: 01.08.2020).

6. Строева О.А., Мироненко Н.В., Иванов Х.М. Корпоративная социальная ответственность: российские и зарубежные стандарты // Среднерусский вестник общественных наук. 2016. № 1. С. 120–131.

7. Кутергина Г.В., Клестова И.А. Особенности применения корпоративной социальной ответственности в развитии российского региона // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Экономические науки. 2017. № 4. С. 126–135.

8. REAP: the heart of UNIDO’s CSR Programme // https://www.unido.org/our-focus/advancing-economic-competitiveness/competitive-trade-capacities-and-corporate-responsibility/corporate-social-responsibility-market-integration/reap (дата обращения 01.08.2020).

9. Девлетов О.У. Методика социальной ответственности российского бизнеса в рамках взаимодействия с группами населения регионов: стратификационный подход // Бизнес и дизайн ревю. 2018. № 2 (10). С. 4.

10. Carroll B. A three-dimensional conceptual model of corporate performance // Academy of Management Review. 1979. № 4. P. 497–505.

11. Carroll B. The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders // Business Horizons1 1991. № 34. P. 39–48.

12. Иванина Е.А. Современные модели социальной ответственности // Политика, экономика и инновации. 2018. № 5 (22). С. 2.

13. Никифорова О.А., Митрофанова Д.О. Концепции социальной ответственности бизнеса: исходные понятия и классификации // Вестник СПбГУ. Серия 12. Социология. 2017. № 2. С. 214–228.

14. Дмитриев Н.Д. Инновационное развитие реального сектора отечественной экономики путем привлечения инвестиций // Сборник материалов VI международной научно-практической конференции «Актуальные проблемы науки и практики: Гатчинские чтения-2019». Гатчина: Государственный институт экономики, финансов, права и технологий. 2019. С. 574–578.


Review

For citations:


Trofimova N.N. MODERN ASPECTS OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AS A MEANS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF ENTERPRISES. Business Strategies. 2020;8(9):235-239. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2311-7184-2020-9-235-239

Views: 817


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-7184 (Online)