Preview

Business Strategies

Advanced search

SMALL BUSINESS: ESSENCE AND FUNCTIONS

https://doi.org/10.17747/2311-7184-2020-12-330-336

Abstract

The article discusses the key differences between the concepts of "business" and "entrepreneurship". Theoretical approaches to understanding the "small business" category are analyzed and systematized. The criteria for classifying a business entity as an MP in the Russian Federation and foreign countries are studied. The forms of MP subjects are defined in accordance with the legislation of the Russian Federation. The main types of MP subjects in the aspect of industries and spheres of economic activity are highlighted. The functions of small business are analyzed and systematized. As a result of the research, it is proved that the functions implemented by small businesses create favorable conditions for stimulating economic growth. The specifics of small industrial enterprises and their impact on the economy are established.

About the Authors

A. A. Davydova
Federal State Budgetary Institution of Science «Vologda Research Center of the Russian Academy of Sciences», Vologda, Russia
Russian Federation

Head of the center for technology transfer and commercialization, junior researcher Federal State Budgetary Institution of Science «Vologda Research Center of the Russian Academy of Sciences», Vologda, Russia



A. A. Koneva
Federal State Budgetary Institution of Science «Vologda Research Center of the Russian Academy of Sciences», Vologda, Russia
Russian Federation

Engineer of Federal State Budgetary Institution of Science «Vologda Research Center of the Russian Academy of Sciences», Vologda, Russia



References

1. Юсупова С.М. Роль малого предпринимательства в экономике России [Электронный ресурс] // Электронный научный журнал «Вектор экономики». 2020. № 8. URL: http://www.vectoreconomy.ru/images/publications/2020/8/worldeconomy/Yusupova.pdf (дата обращения 22.11.2020).

2. Мазилов Е.А., Кремин А.Е. Роль малого бизнеса в социально-экономическом развитии российских регионов: проблемы и тенденции // Проблемы развития территории. 2018. № 2. С. 7–18.

3. Смирнова И.Ю. Теоретические подходы к трактовке малого бизнеса и малого предпринимательства // Экономика строительства и природопользования. 2017. № 2. С. 82–86.

4. Артемов А.В. Малый и средний бизнес: понятие, критерии, категории субъектов, место и роль в рыночном хозяйстве // Социально-политические науки. 2016. № 2. С. 44–49.

5. Кох Л.В. Трансформация сущности предпринимательства // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2011. № 1. С. 44–51.

6. Долженков С.В. Малый бизнес: понятие, критерии, роль // Известия регионального финансово-экономического института. 2017. № 3.

7. Передков А.В. Генезис понятия «малое предпринимательство» // Экономические науки. 2010. № 4. С. 21.

8. Шпалтаков В.П. Шумпетер о проблемах инновационного развития // Инновационная экономика и общество. 2017. № 2. С. 25–34.

9. Экономический словарь терминов [Электронный ресурс] // Gufo.me – словари и энциклопедии. URL: https://gufo.me/dict/economics_terms/МАЛЫЙ_БИЗНЕС (дата обращения: 23.11.2020).

10. Грибов В.Д., Камчатников Г.В. Сущность и содержание малого инновационного предпринимательства // Актуальные проблемы социально-экономического развития России. 2012. № 1. С. 49–53.

11. Хамидуллин Ф.Ф. Развитие методологии исследования малого бизнеса // Проблемы современной экономики. 2006. № 3/4. С. 171–174.

12. Тумунбаярова Ж.Б. Об определении понятия «малое предпринимательство» // Российское предпринимательство. 2013. № 5. С. 18–24.

13. Романенко Е.В. Cектор малого предпринимательства: особенности формирования взаимосвязей // Российское предпринимательство. 2010. № 7. С. 11–16.

14. Меркулова А.В. К вопросу о субъектах предпринимательских правоотношений // Ученые записки Орловского государственного университета. 2014. № 4. С. 243–245.

15. Игнатова И.В. Предпринимательство и бизнес: терминологическая дифференциация // Интернет-журнал «Науковедение». 2014. № 6. URL: http://naukovedenie.ru/PDF/63EVN614.pdf

16. Мусаева З.Н. Экономическая сущность и значение малого предпринимательства // Экономические науки. 2017. № 3. С. 74–78.

17. Мукосеев Д.В. Экономическая сущность и критерии определения малого предпринимательства // Современные научные исследования и инновации. 2012. № 5. URL: http://web.snauka.ru/issues/2012/05/11995

18. Юдин Н.С. К вопросу о качественных критериях идентификации малого предпринимательства // Социально-экономические явления и процессы. 2014. № 9. С. 104–112.

19. Buculescu M.M. (2013) Harmonization process in defining small and medium-sized enterprises. Arguments for a quantitative definition versus a qualitative one [Process garmonizacii pri opredelenii malyh i srednih predpriyatij. Argumenty v pol'zu kolichestvennogo opredeleniya protiv kachestvennogo]. Teoreticheskaya i Prikladnaya ekonomika (Theoretical and Applied Economics), 2013, no. 9, pp. 103-114.

20. О развитии малого и среднего предпринимательства в Российской Федерации: Федеральный закон от 24.07.2007 г. № 209-ФЗ. – Текст : электронный // КонсультантПлюс : справочно-правовая система / Компания «КонсультантПлюс».

21. Давыдова А.А. Теоретико-методологические подходы к изучению условий осуществления производственной деятельности в регионе // Проблемы развития территории. 2017. № 3. С. 32–45.

22. Федонина Е.В. Малое предпринимательство в структуре экономики // Транспортное дело России. 2010. № 11. С. 157–159.

23. Кремин А.Е. Теоретические подходы к определению категории малого предпринимательства // Экономика и социум. 2015. № 3. С. 959–967.

24. Барашева Т.И. Малое и среднее предпринимательство: проявление функциональных возможностей // Электронный научный журнал «Вектор экономики». 2018. № 11. URL: http://www.vectoreconomy.ru/images/publications/2018/11/economic_theory/Barasheva.pdf

25. Шолох О.В. Место и роль малого предпринимательства в социально-экономическом развитии региона // Вестник ПГУ. Серия D. 2011. № 5. С. 36–39.

26. Названы регионы, жители которых больше всего вовлечены в малый бизнес [Электронный ресурс] // РИА Новости.URL: https://ria.ru/20200512/1571295418.html (дата обращения 26.11.2020).

27. Адаменко А.А. Раскрытие функции генерации предпринимательского потенциала региональной экономики // Актуальные вопросы экономических наук. 2016. № 51. С. 218–221.


Review

For citations:


Davydova A.A., Koneva A.A. SMALL BUSINESS: ESSENCE AND FUNCTIONS. Business Strategies. 2020;8(12):330-336. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2311-7184-2020-12-330-336

Views: 1793


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-7184 (Online)