EVALUATION OF THE EFFECTIVENESS OF THE IMPLEMENTATION OF CORPORATE AND SOCIAL TECHNOLOGIES IN THE ENTERPRISE AND THEIR IMPACT ON INTELLECTUAL CAPITAL
https://doi.org/10.17747/2311-7184-2021-8-242-247
Abstract
This article is devoted to the analysis of corporate and social technologies in the business environment and the definition of their role in creating the intellectual capital of a modern enterprise. It is proposed to consider the possibility of evaluating the effectiveness of corporate and social technologies from the perspective of implementing the project activities of the enterprise. It is noted that there are difficulties in determining this efficiency, which are associated with the impossibility of carrying out quantitative calculations of the result obtained from socially oriented activities and insufficient information to identify dependencies between the effect of social technologies and the processes of intellectualization of the enterprise. Within the framework of this article, generalized directions for building a future instrumental apparatus for determining the quantitative and qualitative results of CSR implementation are proposed, which in the future will allow forming concretized methods for implementing a systematic intellectual transformation of the enterprise.
About the Authors
N. DmitrievRussian Federation
S. Ilchenko
Russian Federation
E. Boyko
Russian Federation
References
1. Бойко Е.В., Дмитриев Н.Д., Ильченко С.В. Анализ использования социальных технологий в компании // Эпомен. 2021. № 52. С. 33–40.
2. Бочарова Н.А., Щепилина А.К. Интегральная оценка уровня корпоративной социальной ответственности предприятия // Экономика транспортного комплекса. 2018. № 31. С. 45–62.
3. Гулло А.А., Филимонова Н.Г. Анализ методик оценки эффективности корпоративной социальной ответственности предприятий // Социально-экономический и гуманитарный журнал Красноярского ГАУ. 2018. № 1. C. 92–106.
4. Дмитриев Н.Д., Дубаневич Л.Э. Генерирование базовых инвестиционных целей предприятия в стратегической перспективе // Вестник Сургутского государственного университета. 2020. № 1. С. 33–41.
5. Дмитриева Н.В., Габинская О.С. Спонсорская и благотворительная деятельность региональных компаний в контексте формирования имиджа и корпоративной социальной ответственности // Теория и практика инновационной стратегии региона: сборник научных трудов. 2020. С. 106–113.
6. Дубаневич Л.Э. Регулирование социально-трудовых отношений: территориальный уровень // Современная наука. 2015. № 1. С. 23–26.
7. Дубаневич Л.Э., Ильченко С.В., Козлова А.А. Инновационные способы управления человеческими ресурсами на предприятии // Управленческий учет. 2021. № 3–1. С. 47–56.
8. Думова Л.В. Анализ и разработка методики оценки эффективности систем корпоративной социальной ответственности предприятий горно-металлургического комплекса // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 4.
9. Евлаев А.Н. Корпоративная социальная политика бизнеса // Научно-аналитический журнал-обозреватель – Observer. 2014. № 8. С. 84–91.
10. Зайцев А.А., Дмитриев Н.Д. Применение налогового стимулирования инвестиций с целью инновационного развития производственного сектора // Проблемы развития национальной экономики в условиях глобальных инновационных преобразований: материалы конференции. 2019. С. 50–54.
11. Нехода Е.В. Корпоративная социальная политика: подходы к оценке эффективности // Управление человеческими ресурсами – основа развития инновационной экономики. 2014. № 5. С. 309–315.
12. Никитина Л.М., Борзаков Д.В. Алгоритм выбора инструментов для оценки корпоративной социальной ответственности // Управленческие науки. 2014. № 3. С. 24–28.
13. Трофимова Н.Н. Современные аспекты корпоративной социальной ответственности как средства устойчивого развития предприятий // Стратегии бизнеса. 2020. № 9. С. 235–239.
14. Шибанов К.С., Гиршевич О.Л. Предпосылки изменения подхода для оценки клиентоориентированности производственных компаний // Экономика и предпринимательство. 2021. № 2. С. 892–895.
15. Animitsa E.G., Rakhmeeva I.I. Regional spread canals of knowledge for innovation: a spatial model // Collection of reports of the XIV International Conference. 2020. pp. 660–663.
16. Zadek S. The Pass to Corporate Responsibility // Harvard Business Review. 2004. № 12. pp. 125–132.
Review
For citations:
Dmitriev N., Ilchenko S., Boyko E. EVALUATION OF THE EFFECTIVENESS OF THE IMPLEMENTATION OF CORPORATE AND SOCIAL TECHNOLOGIES IN THE ENTERPRISE AND THEIR IMPACT ON INTELLECTUAL CAPITAL. Business Strategies. 2021;9(8):242-247. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2311-7184-2021-8-242-247