Preview

Business Strategies

Advanced search

RUSSIAN AUTOMOTIVE MARKET: BUSINESS STRATEGIES AND REGULATORS’ ACTIONS (2009-2021)

https://doi.org/10.17747/2311-7184-2022-2-33-41

Abstract

The article provides a detailed analysis of the competition and the degree of dominance in the Russian automotive market from 2009 to 2021 based on the statistics of the Association of European Businesses using the SV matrix. The authors distinguish three periods of market development, analyze the strategies of leading companies and the actions of regulatory bodies within the period 2012-2016 (when the number of dominant companies dropped from 12 to 5 and this composition was preserved until 2021). The research shows that the success of automotive companies was determined by the presence of institutional advantages and compliance with the strategy of the Russian regulators. The determining influence on the evolution of the dominance level in the market during the study period was provided by the state support program for automakers.

About the Authors

V. A. Vertogradov
Lomonosov Moscow State University (Moscow, Russia)
Russian Federation

Head of laboratory «Project MAX», Lomonosov Moscow State University (Moscow, Russia)



S. V. Shchelokova
Lomonosov Moscow State University (Moscow, Russia), HSE University (Moscow, Russia)
Russian Federation

Cand. sci. (econ.), associate professor, Lomonosov Moscow State University, associate professor, HSE University (Moscow, Russia)



A. A. Ivanchina
Lomonosov Moscow State University (Moscow, Russia)
Russian Federation

Student, Lomonosov Moscow State University (Moscow, Russia)



References

1. Автостат. Авторынок России. История в цифрах и фактах. Самара: Арт-Лайт, 2016.

2. Баронина Ю. Современные производственные стратегии европейских автомобильных ТНК // Вестник Института экономики РАН. 2019. Т. 1.

3. Блохин А.А., Ломакин-Румянцев И.В., Наумов С.А. Альфа-бизнес на российском продовольственном рынке // Экономические стратегии. 2019. № 6. С. 68–77.

4. Вертоградов В.А. Рыночные стратегии альфы, беты и гаммы в контексте теории экономического доминирования // Экономические стратегии. 2020. № 2. С. 50–53.

5. Вертоградов В.А., Щелокова С.В. Матрица SV: инструмент стратегического конкурентного анализа для оценки уровня доминирования // Вестник Московского университета. Сер. 6: Экономика. 2021. № 6. С. 137–142.

6. Иванчина А.А. Анализ роста продаж китайских автомобильных брендов в России за период 2019–2020 гг. // Научные исследования экономического факультета. 2021. Т. 13. № 4. С. 64–80.

7. Котлер Ф. Маркетинг-менеджмент. СПб.: Питер, 2014.

8. Кузнецова Е.Н., Филюгина Е.К. Применение теории экономического доминирования к рынку программного обеспечения для автоматизации управления проектами // Микроэкономика. 2021. № 6(101).

9. Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок. СПб.: Питер, 2018.

10. Манченко М.И. Рынок экспресс-доставки сквозь призму экономического доминирования // Логистика. 2020. С. 9–15.

11. Портер М. Конкурентная стратегия: методика анализа отраслей и конкурентов. М.: Альпина Паблишер, 2015.

12. Студников С.С. Высшее образование в России: расцвет экономического доминирования // Мир новой экономики. 2021. С. 112–120.

13. Суслова И.П., Говорова А.В., Щелокова С.В. Анализ рынка онлайн-образования в России в контексте теории экономического доминирования // Мир новой экономики. 2021. С. 77–84.

14. Томпсон А.А., Стрикленд А.Дж., Гэмбл Дж., Питереф М. Стратегический менеджмент. Создание конкурентного преимущества. М.: Вильямс, 2017.

15. Часовиков М. Аутсорсинг печати: локальный рынок с глобальным доминированием // Экономические стратегии. 2021. С. 136–141.

16. Щелокова С.В., Вертоградов В.А. Анализ наличия и структуры доминирующих групп на рынке сельскохозяйственных предприятий России по итогам 2020 года // АПК: экономика, управление. 2022. № 1.

17. Щелокова С.В., Вертоградов В.А. Можно ли доказать цифрами существование «большой четверки» на российском рынке аудита // Аудит. 2022. № 1.

18. Hirschman A. The paternity of an index // The American Economic Review. 1964. Vol. 54. P. 761.

19. Linda R. Mé thodologie de l'analyse de la concentration appliqué e à l'é tude des secteurs et des marché s. Commission des Communauté s Europé ennes, 1976.

20. Mohammad Nazir N., Shavarebi K. A review of global automotive industry’s competitive strategies // World Journal of Science, Technology and Sustainable Development. 2019. Vol. 16. P. 170–183.

21. Treacy M. The discipline of market leaders: Choose your customers, narrow your focus, dominate your market. Addison-Wesley, 1995.


Review

For citations:


Vertogradov V.A., Shchelokova S.V., Ivanchina A.A. RUSSIAN AUTOMOTIVE MARKET: BUSINESS STRATEGIES AND REGULATORS’ ACTIONS (2009-2021). Business Strategies. 2022;10(2):33-41. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2311-7184-2022-2-33-41

Views: 601


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-7184 (Online)