Preview

Business Strategies

Advanced search

INNOVATION STRATEGY AS A TOOL OF INCREASING THE LEVEL OF ENTERPRISE COMPETITIVENESS

https://doi.org/10.17747/2311-7184-2023-2-57-65

Abstract

The article presents the theoretical foundations of an innovation strategy as a means of increasing the level of competitiveness of an enterprise, as well as a description of a specific example of the positive use of an innovation strategy in an enterprise with a comprehensive analysis of the level of competitiveness and identification of the influence of the factor in the implementation of the innovation strategy.

In the course of the study, both general scientific methods (analysis, synthesis, abstraction) and specific methods were used in the course of analyzing the level of competitiveness of an enterprise (matrix analysis, coefficient analysis, dynamic analysis, etc.). The results of the analysis showed a positive impact of the implementation of the innovation strategy on the level of competitiveness of the enterprise. The conclusions based on the results of the study will be useful in the course of the implementation of the strategic planning process and will improve the quality of the formation of an innovative strategy.

About the Author

K. Yu. Badanin
Saint Petersburg State University of Economics (Saint Petersburg, Russia)
Russian Federation

Master’s student, ORCID: 0009-0009-1050-2315



References

1. Ламбен Ж.-Ж. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива / Пер. с фр. СПб.: Наука, 1996.

2. Макаров В.В., Слуцкий М.Г., Блатова Т.А., Годун А.Д. Инновационная стратегия развития компании // Журнал «Экономика и бизнес». 2020. № 8(66). С. 90–94.

3. Воронов Д.С. Оценка и анализ конкурентоспособности предприятия: монография. 2014. https://www.cfin.ru.

4. Петров А.Н. Стратегический менеджмент. СПб.: Питер, 2005.

5. Портер М.Э. Конкуренция / Пер. с англ. М.: Вильямс, 2000.

6. Служба раскрытия информации Интерфакс. https://www.e-disclosure.ru.

7. Соколов К.О., Соколова М.И., Скачкова Е.А. Условия успешности инновационной стратегии промышленного предприятия // Управление в современных системах. 2021. № 2(30). С. 49–55.

8. Фатхутдинов Р.А. Инновационный менеджмент. СПб.: Питер, 2011.

9. Федеральная служба государственной статистики России. http://www.gks.ru.

10. Цветков Г. Влияние инновационной стратегии на развитие предприятия // StudNet. 2021. № 5.

11. Этингоф М.Е. Роль инновационных стратегий в стратегическом управлении организацией // Вестник РГГУ. Серия: Экономика. Управление. Право. 2014. № 3(125). С. 18–25.


Review

For citations:


Badanin K.Yu. INNOVATION STRATEGY AS A TOOL OF INCREASING THE LEVEL OF ENTERPRISE COMPETITIVENESS. Business Strategies. 2023;11(2):57-65. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2311-7184-2023-2-57-65

Views: 467


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-7184 (Online)