Preview

Стратегии бизнеса

Расширенный поиск

Выход малого и среднего бизнеса на новые рынки

https://doi.org/10.17747/2311-7184-2017-1-55-59

Аннотация

Несмотря на значительные различия между малым и средним бизнесом (МСБ) и крупными многонациональными компаниями (МНК), большинство исследований фокусирует свое внимание на варианты выхода на зарубежные рынки многонациональных компаний. Текущее состояние исследований относительно выбора варианта выхода на новый рынок МСБ является неоднозначным. Данная статья имеет цель систематизировать существующие исследования в зарубежной литературе в выборе варианта выхода на новый рынок МСБ и очертить направления для будущих исследований с учетом специфических характеристик МСБ.

Об авторе

Г. Г. НАЛБАНДЯН
Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации
Россия
менеджер по научной работе, Департамент менеджмента Финансового университета при Правительстве Российской Федерации


Список литературы

1. B. Kotey. Are performance differences between family and non-family SMEs uniform across all firm sizes? International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 11 (6) (2005), pp. 394–421

2. B. Maekelburger, C. Schwens, R. Kabst. Asset specificity and foreign market entry mode choice of small and medium-sized enterprises: The moderating influence of knowledge safeguards and institutional safeguards. Journal of International Business Studies, 43 (5) (2012), pp. 458–476

3. C. Schwens, J. Eiche, R. Kabst. The moderating impact of informal institutional distance and formal institutional risk on SME entry mode choice. Journal of Management Studies, 48 (2) (2011), pp. 330–351 4. C. Schwens, J. Eiche, R. Kabst. The moderating impact of informal institutional distance and formal institutional risk on SME entry mode choice. Journal of Management Studies, 48 (2) (2011), pp. 330–351

4. D. Crick, M.V. Jones. Small high-technology firms and international high-technology markets. Journal of International Marketing, 8 (2) (2000), pp. 63–85

5. G. Nakos, K.D. Brouthers. Entry mode choice of SMEs in central and eastern Europe. Entrepreneurship: Theory and Practice, 27 (1) (2002), pp. 47–63

6. H.-L. Cheng, C.-M.J. Yu. Institutional pressures and initiation of internationalization: Evidence from Taiwanese small- and medium-sized enterprises. International Business Review, 17 (3) (2008), pp. 331–348

7. J.H. Dunning. The eclectic paradigm of international production: A restatement and some possible extensions. Journal of International Business Studies, 19 (1) (1988), pp. 1–31

8. J.L. Calof. The relationship between firm size and export behavior revisited. Journal of International Business Studies, 25 (2) (1994), pp. 367–387

9. J.W. Lu, P.W. Beamish.The internationalization and performance of SMEs. Strategic Management Journal, 22 (6–7) (2001), pp. 565–586

10. K. Laufs, M. Bembom and C. Schwens. CEO characteristics and SME foreign market entry mode choice. International Marketing Review, 33 (2) (2016), pp. 246–275

11. K.D. Brouthers, G. Nakos. SME entry mode choice and performance: a transaction cost perspective. Entrepreneurship: Theory and Practice, 28 (3) (2004), pp. 229–247

12. M. Amal, A.R.F. Filho. Internationalization of small- and medium-sized enterprises: A multi case study. European Business Review, 22 (6) (2010), pp. 608–623

13. M. Ripollés, A. Blesa, D. Monferrer. Factors enhancing the choice of higher resource commitment entry modes in international new ventures. International Business Review, 21 (4) (2012), pp. 648–666

14. M. Ripollés, A. Blesa, D. Monferrer. Factors enhancing the choice of higher resource commitment entry modes in international new ventures. International Business Review, 21 (4) (2012), pp. 648–666

15. P.J. Buckley. Foreign direct investment by small and medium sized enterprises: The theoretical background. Small Business Economics, 1 (2) (1989), pp. 89–100

16. R.C. Shrader. Collaboration and performance in foreign markets: The case of Young high-technology manufacturing firms. Academy of Management Journal, 44 (1) (2001), pp. 45–60

17. Y.-M. Cheng. Asset specificity, experience, capability, host Government intervention, and ownership-based entry mode strategy for SMEs in International Markets. International Journal of Commerce and Management, 18 (3) (2008), pp. 207–233

18. Z. Fernández, M.J. Nieto. Impact of ownership on the international involvement of SMEs. Journal of International Business Studies, 37 (3) (2006), pp. 340–351


Рецензия

Для цитирования:


НАЛБАНДЯН Г.Г. Выход малого и среднего бизнеса на новые рынки. Стратегии бизнеса. 2017;(1):55-59. https://doi.org/10.17747/2311-7184-2017-1-55-59

For citation:


Nalbandyan H.G. SMES ENTRY MODE CHOICE INTO FOREIGN MARKETS. Business Strategies. 2017;(1):55-59. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2311-7184-2017-1-55-59

Просмотров: 558


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-7184 (Online)